Zakład Psychologii
Zdrowia
i Psychologii
Klinicznej

Data publikacji 27 grudnia 2020

Poznawcza analiza emocji

Kierownik: prof. UAM dr hab. Aleksandra JasielskaWykonawcy: prof. UAM dr hab. Emilia Soroko, dr Dominika Górska Problematyka poznawczej analizy emocji będzie badana zgodnie z modelami teoretycznymi wiedzy społecznej, zaadaptowanymi dla potrzeb rozumienia wiedzy na temat emocji. Modele te wskazują na istnienie w obrębie wzmiankowanej wiedzy kilku składników: percepcyjnego- dotyczącego obserwacji danych zmysłowych i towarzyszącej refleksji umysłowej (np. procesy spostrzegania i rozpoznania emocji), konceptualnego związanego z reprezentowaniem danych (np. czynienie z emocji przedmiotu myśli) oraz niekiedy symbolicznego- umożliwiającego wyrażanie danych przez jednostki językowe (np. nazywanie, wyrażanie emocji w języku). Istnieje zgoda co to tego, że dopiero wiedza na temat emocji kodująca dane w sposób abstrakcyjny i wykorzystująca do tego złożone procesy myślowe daje jednostce środki kontroli nad emocjami. Zgodnie z tymi przesłankami badania będą dotyczyć aspektu teoretycznego, jakim jest: 1) analiza reprezentacji pojęciowych emocji pod postacią schematów emocjonalnych, czyli indywidualnych „filozofie na temat emocji”, które mogą przyjmować postać przystosowawaczą vs nieprzystosowawczą i uruchamiać adekwatne strategie radzenia sobie; 2) analiza wiedzy na temat emocji podstawowych u dzieci w normie intelektualnej o emocjach z z upośledzeniem intelektualnym w stopniu lekkim z wykorzystaniem narzędzia pomiarowego (WE06) oraz aspektu stosowanego jakim będzie 3) polska adaptacji Skali Przetwarzania Emocjonalnego (Emotional Processing Scale).